13/01/15: lidt om pms og borderline


Jeg har oplevet at mange af mine nære og kendte ikke helt kan forstå hvad det vil sige at have Borderline. Det er jo også helt okay, da det er en kompliceret lidelse. Derfor vælger jeg ofte at sammenligne det med noget alle kan genkende. Nemlig PMS. 
Ja, det lyder lidt mærkeligt - men læs hvorfor: 

- Humørsvingningerne
Det her er nok den mest centrale lighed mellem PMS og Borderline. Alle kan nok relatere til det - ligemeget om du er kvinde, borderliner eller mand. Humøret er uforudsigeligt og lunefuldt. Hvis du er en mand er det lidt ligesom at gå på glasskår omkring kæresten. 
- Handler meget impulsivt
Du er lidt sindssyg når du PMS'er. Især når det kommer til mad. En pludselig lyst til is opstår og der er intet der skal stå i vejen for at du får det. Og det skal være lige nu. 
Når det kommer til min Borderline er det oftest shopping der er alt for spontan. Men mad kommer altså lige bagefter!
- Tendens til at være skadelig
Den her er lidt risky, I know. Cutting er en meget selvdestruktiv handling, som skal tages dybt seriøst. Men 1 liter is og en kæmpe bakke pommes fra den lokale pizzamand er altså også lidt en selvdestruktiv handling.. Du ved jo godt det ikke er godt for dig.

Kan Borderlineren nikke genkendende til det? Eller har den pårørende fået en lidt bedre forståelse af hvad det vil sige at have Borderline? Eller tænker manden "fuck nej", fordi han nægter at have en kæreste der konstant PMS'er? 

....Det er egentlig utroligt at min kæreste ikke er skredet endnu, haha. 

No comments:

Post a Comment